Pagina inicial

Caro Amante E Estudioso da Arte Animada

Estamos no nosso 3o. ano de constante alimentação do nosso animado index, AdA, onde tivemos o apoio da Professora Dra. Índia Martins (UFF),...

Aos Ouvidos de uma Criança: O som no O Menino e o Mundo

 

Trabalho de Conclusão de Curso


Nome: Igor Santos Bastos
Instituição: UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais - Escola de Belas Artes
Programa: Cinema de Animação e Artes Digitais
Orientador: Leonardo Alves Vidigal
Ano: 2019
País: Brasil


Resumo
O objetivo deste artigo é analisar alguns dos aspectos do som e suas relações inventivas no filme de animação O Menino e o Mundo(2014) dirigido por Alê Abreu. Através das teorias de pensadores como Michel Chion, Foucault, Zumthor sobre os ruídos, a voz,e a música, buscaremos traçar como estes elementos relacionam-se entre si criando algo que estaria além da linguagem cinematográfica perceptiva do filme. O som tratado aqui não somente como algo que complementa a imagem, mas algo que expande o espaço e tempo, elencando uma inventividade ao filme, dando novas camadas e modificando de maneira simbólica o que se vê como uma espécie de amplificação do discurso fílmico.

Palavras-chave: Cinema de Animação, Música Latina, Som, O Menino e o Mundo, TCC.


Para o texto completo, clique aqui!
 

A Representatividade Transgênero dentro do Cinema de Animação: Análise do filme de graduação Translado

 

Trabalho de Conclusão de Curso


Nome: Lucas Leme Cardoso
Instituição: UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais - Escola de Belas Artes
Programa: Cinema de Animação e Artes Digitais
Orientador: Rafael Conde
Ano: 2019
País: Brasil


Resumo
Atualmente, tem-se registrado uma maior visibilidade midiática em relação à diversidade de gênero. No cinema de animação isso não é diferente. No entanto, é notável nesses produtos a construção dessas personagens a partir de estigmas ou tabus, especialmente ao se tratar da população transexual e travesti. Ao criar narrativas animadas, há a necessidade de tratar dessa população com prudência, respeitando suas singularidades e, se possível, desfazer preconceitos. Para análise, optou-se por trabalhar esse assunto em três animações comerciais e no filme de graduação Translado, explorando as simbologias e metáforas utilizadas.

Palavras-chave: Animação, Representatividade, LGBT, TCC.


Abstract
Nowadays, there has been a greater media visibility about gender diversity. This is no different in animated films. However, it is remarkable in these products the construction of these characters based on stigmas or taboos, especially when dealing with the transsexualpopulation. When creating animated narratives, there is a urgency to treat this population with prudence, respecting their singularities and, if possible, dissolving prejudices. For analysis, it is chosen to work this subject in three commercial animations and in the graduation film Translado, exploring the symbologies and metaphors used.


Para o texto completo, clique aqui!
 

No Território da Criação Artística: A jornada de Tempestade, de Cesar Cabral


Dissertação de Mestrado


Nome: Daniela Ramos de Lima
Instituição: UFSCar - Universidade Federal de São Carlos - Centro de Educação e Ciência Humanas
Programa: Pós-Graduação em Imagem e Som
Orientadora: Josette Maria Alves de Souza Monzani
Ano: 2014
País: Brasil


Abstract
This research analyses the artistic creation process of a short animation film called the Tempest. Created in 2010, by Brasilian director Cesar Cabral at the Coala Film Studios (Santo André, São Paulo). The audiovisual production was shown at the 14th. Festival of English Culture. The narrative tells the fable of a lonely and passionate sailor confronting a storm. The creative procedural critique is basis of the methodology used in this research. It follows, step by step the creation and consequently the different manuscripts and ideas of a creative body whose understanding of the key elements produced different results. Through study of sketches, art direction layouts, still photographs, interviews with creators and annotations in different languages. Also included are tests and trials of the software used for editing. Without prior assumptions, the object of this work is to indicate and discuss the intersemiotic translations which constitute the Tempest and the contributions and dialogues established between the creators of the animation. The results were planned in graphical form to show the significant and possible meanings of the work under study.

Palavras-chave: Cinema de Animação, Tempestade,  Tradução Intersemiótica, Critíca de Processo Criativo, César Cabral, Dissertação.

Para o texto completo, clique aqui!

 

A Memória Assombrada: Um estudo da autorrepresentação no documentário animado Valsa com Bashir


Dissertação de Mestrado


Nome: Maria Ines Dieuzeide Santos Souza
Instituição: UFSCar - Universidade Federal de São Carlos - Centro de Educação e Ciência Humanas
Programa: Pós-Graduação em Imagem e Som
Orientador: Alessandro Constantino Gamo
Ano: 2012
País: Brasil


Abstract
This work aims to discuss processes of self-representation in animated documentaries, from the analysis of the film Waltz with Bashir (Ari Folman, 2008). With this analysis, it seeks to understand modes of articulation between the field of documentary and animation, using elements of both as a possibility of self-representation in films that are related to the shared historic world. For this purpose, it develops a reflection on the establishment of different perspectives in the field of documentary studies and the ways available for animation to create representations. In addition, it dialogues with the various historical and conceptual approaches about the animated documentary, developed significantly over the past fifteen years. Finally, it develops a critical analysis of what Bill Nichols (1994) calls performative documentary and the considerations of Michael Renov (2004) about documentaries that deal with the autobiographical, to understand the animation as a way to put the director in history and establish a continuity with the past, weaving relationships between elements of documentary and animated images that provide other senses to the reported.

Palavras-chave: Documentário Animado, Autorepresentação, Documentário Autobiográfico, Valsa Com Bashir, Dissertação.

Para o texto completo, clique aqui!

 

Produções de Animações em Stop Motion na Aula de Física: Possibilidades de novas percepções 


Dissertação de Mestrado


Nome: Danilo de Morais
Instituição: UFSCar - Universidade Federal de São Carlos - Centro de Ciências e Tecnologia Sustentável
Programa: Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Ensino de Física
Orientadores: Fernanda Keila Marinho da Silva e Tersio Guilherme de Souza Cruz
Ano: 2021
País: Brasil


Abstract
In this text I describe the application of the educational product carried out for the preparation of the dissertation of the MNPEF (National Professional Master's Degree in Physics Teaching). The developed product is a text material to guide the production of stop motion animations in the teaching of Physics. The work is based on the concept of perception proposed by Gestalt thinkers. One of the main representatives of Gestalt, Arnheim criticizes the exclusion of intuition in science education as opposed to an overvaluation of inductive logical reasoning. This work is inspired by this criticism to propose a method of visual creation that can be adopted by the teacher as an alternative for visual production that does not depend on computer programming skills typically used in making educational animations and simulators. The creation of stop motion can also be a tool for exercising intuition when produced by students. As for the application in the classroom, both possibilities were tested: video creation by the teacher using concepts of visual perception in the study of movements and the production of videos by students to exercise their perception and also to test the ease of execution of the procedures. guidance material.

Palavras-chave: Ensino de Física, Gestalt, Stop Motion, Animação, Movimento, Dissertação.

Para o texto completo, clique aqui!